ГЕРБ – основателни съмнения за цвета на Сатаната

.

gerbКогато всички масово обичаха Бойко Борисов (и ГЕРБ) си мислех, че това е донякъде неестествено и си го обяснявах със синдрома „последната надежда”. Тази на хората, които вечно чакат някой месия да оправи нещата, а животът им да добие малко повече смисъл.

Когато атаките към ГЕРБ се засилиха, понякога с право, понякога необосновани, реших, че това е нормално за всяка опозиция, и че корективът, макар и пресилен, си струва цената.

Когато предизборно се разигра мащабната манипулация с флашки, компромати и черен ПР, с нейния венец – Костинбродската афера, у мен се появиха „основателни съмнения” за това, че обичайните граници на предизборна манипулация са сериозно и недопустимо нарушени.

По своя размах Костинбродската афера надмина всички допустими очернящи схеми, използвани досега. Според едно изследване на не на кой да е, а на Сова Харис, над 19 на сто са сменили предпочитанията си за кого да гласуват в резултат на истеричната кампания с опасения за държавен преврат.

Оттук насетне започна най-дълго продължилата, целенасочена и манипулативна кампания „анти”, която сме виждали.

Костинбродският случай опря до един недоказан виновник и делото практически спря. Появиха се години наред използвани „опорни точки” и тролове, които години наред са ни промивали мозъците.

Именно „промиват”. Бавно и неусетно, като китайска капка, на час по лъжичка, методично и последователно сме били лишавани от правото ни на обективна преценка. От правото ни на свободен избор. Едно от най-страшните морални престъпления.

Затова вече имам пълното право да се съмнявам. Защото съмнението е задължителната стъпка към обективността.

До много голяма степен минаването на всички граници в безогледната черна кампания срещу политичекия враг най-накрая предизвика (поне у мен) обратния ефект на съмнението: сатанизирани ли са ГЕРБ и Бойко Борисов до същата степен, до която преди години бяха възхвалявани?

Обикновено казваме, че истината се намира по средата.

Преди изборите през май миналата година според някои публикации се е провела операция „Фалшификатори”, когато още от 18 април започват внушенията, че изборите ще бъдат подменени и се подготвя почвата за Костинбродската афера. Но това е само част от схемата. Паралелно текат компромати като досието „Буда”, твърденията за масови подслушвания, неспирните внушения за нездрави ангажименти на служебното правителство в полза на ГЕРБ.

Въпреки мащабната и повсеместна кампания ГЕРБ печели изборите. Печели ги с близо 4 на сто пред БСП. При анализа ден по-късно социолозите практически от всички агенции очертават профила на избирателя на ГЕРБ – хора в активна творческа възраст, голяма част млади, предимно от областните центрове и по-големите градове, преобладаващо заможни, стъпили на краката си, със средно и висше образование. С няколко думи – типичният профил на десния избирател.

И всичко това на фона на убийствените критики за тотално съсипване на 300 000 малки и средни предприятия, тотален натиск върху бизнеса, полицейщина, заплахи, потъпкване на демокрацията, съсипване на парламентаризма и все в тоя дух. Затова и един от стълбовете на програмата „Орешарски” беше връщането на държавността.

Близо година по-късно след всички внушения за успехите на експертно-политическото правителство, делата срещу Цветанов, митингите в София, Мишо Бирата, наследената разруха, източените милиарди и доведената до ръба на съществуването държава, резултатите са почти същите. Само преди дни в интервю за Vevesti.bg, директорката на социологическа агенция „Екзакта” Лидия Йорданова твърди, че „Въпреки тежките и постоянни обвинения към управлението на ГЕРБ, девет месеца след излизане от властта, тази партия запазва в общи линии електоралната си тежест и не се срива въпреки неблагоприятните прогнози на много политици и коментатори.” И още: „Като цяло те са по-близо до профила на десния избирател, колкото и това да не е по вкуса на отделни десни политици у нас.”

Извинете, но или гръбнакът на тази нация е тотално ослепял и не вижда реалността, или обичайните предизборни лъжи и манипулации са приели необятни размери.

Не поставям под съмнение обективността на последното изследване на „Екзакта” най-малкото, защото препечатка от цитираното интервю намери място дори на сайта на новия политик Бареков. В същото време се случва нещо парадоксално – от Реформаторския блок упорито твърдят, че ГЕРБ не са дясна или дясноцентристка партия, че са популисти и че това не е партията, която десните припознават. Така излиза, че се разминават със самите избиратели. Ситуацията е нелепа до абсурд. Като цяло РБ иска да „превъзпита” избирателя спрямо собствените си мерки, а не обратното.

Така че, защо десните и най-вече център-дясно ориентираните избиратели продължават да вярват на ГЕРБ?

Да видим. ГЕРБ дойде на власт през 2009 година в началото на най-мащабната икономическа криза от времето на Голямата депресия. Дянков се престара с икономиите и сгреши, но да уточним – като цяло това беше единият от двата пътя, приети в цяла Европа – или затягане на коланите, или увеличаване на дефицитите. Да си спомним какви крайни призиви имаше през годините за заеми и увеличаване на бюджетния дефицит. В края на краищата и другият подход не даде резултат – мерките на Оланд във Франция претърпяха крах и предизвикаха масово недоволство и то именно сред левите. Между другото, единствените, които не критикуваха като цяло поведението на Дянков като десен икономист в миналия парламент бяха Иван Костов и Мартин Димитров.

Съживяване на бизнеса? Излизането на Европа от рецесията съвпадна удивително точно с края на управлението на ГЕРБ така, както самата рецесия съвпадна с идването им на власт. Данните и прогнозите за растеж пък съвпадат и по време, и по размер с европейските. Много трудно е да се определи доколко растежът у нас е дело на правилни икономически стъпки и доколко – естествено следствие от съживяването на икономиката в цяла Европа. Разплащане с бизнеса – да, но и 1 милиард кредит плюс нови вътрешни емисии. Възможно е в крайна сметка мерките на Орешарски да се окажат правилни, но както казва старото клише „бъдещето ще покаже”. Засега потреблението е свито, има няколко месена дефлация, безработицата дори леко расте. Ръст на чуждите инвестиции няма.

Една огромна сфера на критика е тоталното потъпкване, буквално унищожаване на демокрацията от ГЕРБ. Не зная дали е така, вече имам съмнения. През лятото в пика на протестите се появи едно интервю на Харалан Александров, който разви тезата, че в известен смисъл сегашните протести са „култивирани” именно при управлението на ГЕРБ. Тогава протести имаше за всичко – за АКТА, за ГМО, за природата…Достатъчно беше 200 души да се съберат пред Министерски съвет и Борисов реагираше. Популизъм или не – въпрос на тълкуване. Факт е обаче, че имаше чуваемост, а правителството и парламентът отговаряха на исканията. А най-точно поведението на Борисов бе определено от един от най-яростните му противници. Социологът Кънчо Стойчев нарече тогавашния премиер първият, който „има задна скорост”. Реакциите на Борисов към исканията на различни обществени групи стигна дотам, че започна да предизвиква подигравки и вероятно основателни критики, че прекалено много се стреми да се хареса.

Може би това наистина е популизъм. Но цинизъм е да казваш, че чуваш народа, и да продължаваш да управляваш напук, когато три четвърти от народа иска оставката на кабинета и нови избори.

Само преди няколко дни се навърши една година от оставката на кабинета на ГЕРБ. Тогава Борисов заяви, че връща на народа властта, получена от него. Популизъм или демокрация?

Сега е обратното. Както пее Слави Трифонов: „Те тая власт ще я стискат до гроба”. Въпреки най-продължителните протести в цялата ни история.

Тоталитаризъм или демокрация?

Говори се за връщане на държавността, унищожена от ГЕРБ, а същевременно отбелязваме най-ниско доверие в институциите. До степен на опасност от разпад на държавността.

Атаките за масовото подслушване при Цветанов са също толкова масови. Но няма отговор на логичния въпрос – защо тогава непрекъснато излизат записи само срещу него и Борисов? Кой е подслушвал подслушвачите?

ГЕРБ манипулирали, но опорни точки по всякакви въпроси излязоха от средите на БСП. Тролските фирми обслужват БСП и ДСБ. И наливат у непредубедените „основателни съмнения”.

ГЕРБ купували изборите. Но сигнали, обвинения и нарушения има най-много срещу ДПС.

Февруарските протести срещу цените на тока били спонтанни и справедливи (според опорните точки на БСП.)

Юнските протести срещу Пеевски бяха платени и провокативни.(пак там, друг абзац)

Сегашните червени клетви „никога повече ГЕРБ на власт” много приличат на ранните сини митинги: „Никога повече комунистите на власт”. И двете не се случиха.

Затова и заради цялата вече едногодишна катраненочерна кампания, троловете, опорните точки и подменения вот, обещанията и реалността имам право на „основателни съмнения”. И основателни опасения за демокрацията у нас.

Какъв е резултатът от масовото очерняне, стъпило върху основата на тоталното недоверие в партиите в дясно? Протестът, който се пазеше от опозиционните партии като от проказа, поиска нови изборни правила, нови лица и нови отношения с властта, като предложи операция „Чисти ръце”. Получи стар изборен кодекс, ограден парламент и новото лице Бареков, който вече внася закон за операция „Чисти ръце”. А РБ продължава да използва стилистиката от опорните точки на БСП в говоренето срещу ГЕРБ.

Въпреки всички рискове, изкушавам се да перифразирам Чърчил: „Демокрацията е най-лошата държавна форма, с изключение на всички останали“ – гласи оригиналът, който често се преразказва като: „Демокрацията не е най-добрата форма на управление, но с по-добро не разполагаме”. В дясно на наша почва „кавърът” би звучал така: „ГЕРБ не е най-добрата дясна партия в България, но засега по-добра няма.”

Може би Реформаторският блок ще се превърне в наистина новото, модерно и очаквано дясно, но засега хората не го припознават. Или езикът, на който му говорят е все още неразбираем.

Евгени Петров/www.vevesti.bg

Неотговорените въпроси към импланта, Костов

.

икАз питам директно господин Костов – кажете, какво стана с кредитните милионери, защо ги пощадихме, защо ги оставихме да бъдат отново елит на държавата?! С пари, взети с измама от български държавни банки, които не върнаха? Защо, господин Костов?!

Защо господин Костов пожалихме ВИС и СИК и им дадохме възможност да преперат капиталите си и да създадат нови застрахователни компании с кървавите си пари?!
Защо, господин Костов, пожалихме агентите и офицерите на Държавна сигурност?!
Защо, господин Костов, не проведохме лустрация, както във всичките бивши соцстрани?
Защо господин Костов, собствеността премина в ръцете на агентите и офицерите от ДС, в ръцете на партийно-стопанския актив на БКП и на бившия комсомол?
Защо, господин Костов, няма нито един осъден за извършени кражби и престъпления по времето на управлението на Жан Виденов? Не обвинявайте съдебната система, това вече ни писна! При тази Конституция тя винаги е била функция на волята на управляващите! Почти няма български премиер, с изключение на Филип Димитров, който да не е договарян, който да не се е договарял, затова в България няма осъден нито един политик!
Защо, господин Костов, ние с нашата приватизация изпрахме биографията на мутрите, на кредитните милионери, които върнаха своите борчове след като деноминирахме лева?
Защо не казахте, господин Костов, министрите, които освобождавате, защо ги освобождавате?
Защо, господин Костов, позволихте на Христо Бисеров и неговата “Национална координация” да стане държава в държавата! Това беше нещо като ЧК на СДС! И всесилният господар на “Национална координация” беше Христо Бисеров! Този същият е първият български политик, за който вече се знае, че притежава сметки в швейцарски банки! А само той ли е?! Но просто е попаднал в полезрението на западни служби! Това е най-големият кошмар за българските политици – да попаднат в полезрението на западни служби! Ако са български служби – лесна работа! Някой наш офицер след съотвеното плащане ще си затвори очите!
Защо, господин Костов, когато синът на покойния Никола Добрев беше хванат на сръбската граница с огромна сума недекларирана валута, беше оставен да излезе “сух”?
Защо, господин Костов, по наше време се пръкна Косьо Самоковеца? Кажете, господин Костов, и тогава обяснявайте, че е нямало договорки и че някой иска да ви отнеме правото да бъдете човекът, който е предвождал протестите на хората пред 1997 г.! Но истината е, че Вие се гневите на БСП не защото тя иска да открадне историята на протеста, а защото стана ясно че сте се договаряли с бившите комунисти зад гърба на хората и по този задкулисен начин, заедно с Петър Стоянов, отнехте надеждите на хората, че в България може да има справедливост! Отнехте надеждата на милионите, които стояха тогава в онези студове по улиците, които бяха готови да се бият за бъдещето си. Така постепенно и задкулисно зад фасадата на управлението на ОДС бившите комунисти с наша помощ разпределиха държавната баница така както им е угодно!

Кажете, господин Костов, като един от най-силните министър-председатели на България, издали ли сте заповед поне веднъж на нашите специални служби, да проследят капиталите, изнесени в чужбина в . т. нар. задгранични дружества? Супер богата Германия от това, че е успяла да проследи парите, изнесени от ЩАЗИ е върнала над 1 млрд. 600 млн. евро на държавата, а бедна България – една пробита стотинка не е върнала! А имахме цялата власт…!

Това е жалката картина на един чужд имплант /по Ренета Инджова/, агент на ГРУ на СССР. Какво можеш да очакваш друго от него!?

Методи Андреев, svobodata.com

 

 

Трифон Зарезан – светецът-лозар на българите

.

поздрав 1Един от най-устойчивите, но и най-противоречиви и сложни по своята историческа същност обичаи в българския народен календар и църковно православен канон е Свети Трифон. Това е трудов обичай, свързан с първия стопански процес в годишния цикъл на обработка на лозата – пролетното й зарязване.

В православния календар Свети Трифон е на 1 февруари (14 февруари по стар стил). Празникът е включен към цикъл от три последователни дни, наречени Трифунци – 1, 2, 3 февруари. Те се празнуват както следва: 1 февруари – Трифоновден; 2 февруари – Сретение господне и 3 февруари – Свети Симеон. Последните два дни са свързани с въвеждането на Иисус Христос в храма от св. Симеон, а в народната традиция те се почитат в чест на вълците, които раждат малките си през този период. Св. Трифон е мъченик, който през 248 г. сл. Хр., при царуването на император Деций Траян бил посечен с меч. Роден в гр. Апамия, Фригия, в Мала Азия, той произхожда от област, която се смята за една от прародините на лозата и виното.

Празникът носи различни народни наименования. Повсеместно в българските територии той се нарича Трифон Зарезан, но се среща и в други вариантни форми. В Пиротско се нарича „Св. Тривул Зарезой“ или само „Зарезоя“, в Скопско „Св. Трипун“, в Струга го наричат на присмех „Трипун пияницата“, а в Източна Тракия (Малгарско) – „Св. Триун“. На иконата в църквата Св. Георги в гр. Дупница е изобразен с косер и с надпис: „Св. Трифон лозокроец“ (1895 г.). С наименованието „Св. Трифон Чипия“ (Котленско) или „Св. Трифон Безносия“ се свързва следната народна легенда в контекста на битовото християнство. Свети Трифон бил прост лозар, който зарязвал пръчките на една от лозите си, когато покрай него минала сестра му Света Богородица с малкия Иисус на ръце. Тя отивала на 40-тия ден от раждането да си чете молитва в църквата. Трифон й се присмял, че има незаконно дете. За да го накаже Богородица отишла в село при жена му и съобщила, че той си е отрязъл носа. Изплашена Трифоница грабнала кърпи, пепел, сажди, мас и отишла на лозето, за да превърже мъжа си, но го намерила здрав. След като му разказала защо е дошла, Трифон се засмял и показал с ръцете си как се зарязва пръчката – не отгоре надолу, а обратно – отдолу нагоре. При извършването на този жест, той наистина си отрязал носа.

Централната обредна практика на зарязването в цяла България се нарича: „да зареже лозата“, „да порежат лозето“, „да се закрои лозето“. Цялата народна етимология около името на светеца и производствената практика на лозята насочва към значението на зарязването с косер (или в по-ново време в Източна България със „завана“ – лозарски нож), т.е. обработването, осъразмеряването, орязването, култувирането на лозата.

Народната агиография е най-тясната връзка между каноничната иконопис и живата народна традиция. В църковната живопис във всички български етнически райони Св. Трифон е изобразен като младеж (според църковното му житие, той загива млад), който държи инструментариум за рязане – в Западна и Средна България, косер; в Източна и Югоизточна – „завана“. Че иконописта повтаря напълно вярно традиционното сечиво, показва и образът на св. Трифон от село Брезово, Пловдивско. В това село не познават косер, а си служат със „завана“. Строена през 1843 г. църквата съдържа иконата на св. Трифон с „косер“ в ръка. Зографът Нестор Трайкович Дебрелии от гр. Дебър е пренесъл традиционното за неговия край сечиво от Македония.

Материалът, събран от българските етнически територии, помага за разграничаване на времевите, пространствените и семантични параметри на обичая. Преследвайки развитието му в най-изявените лозаро-винарски области, където този поминък има първостепенно значение в традиционната култура и определяйки стабилните и постоянни елементи от второстепенните, можем да реконструираме схемата и определим атрибутите на празника.

Времево и пространствено обичаят протича в три цикъла: 1. предпразник-служба в църквата; 2. същински празник – зарязване на лозе и 3. заключително обредно празнуване – празненство в селото.

В църквата рано сутринта на празника се чете специална молитва – служба на св. Трифон, в която християнската общност се сравнява с господне лозе и се измолва благодатта да падне върху всяка една отделна лоза, т.е. член на общността. В Бачковския манастир се чете специална молитва против вредители. Прави се водосвет и със светената вода се пръскат лозята. В по-ново време от 1920 г. църквата прави литийни шествия с иконата на св. Трифон и обикаля лозята и селото (с. Змеево, Старозагорско). На други места (гр. Перущица) попът обикаля лозята, ръси със светена вода и пръв зарязва.

Най-разгърнати и обредно най-натоварени са ритуалите, свързани със същинското обредно зарязване, което се изпълнява в работната територия на лозята. Обредната резитбена практика съвпада с технологията на зарязването, което повсеместно се изпълнява по-късно – едва през месец март, когато започне движението на лозовите сокове при затопляне на времето. Със символично зарязване на лозята на Трифоновден обаче се поставя началото на лозарската нова година (след фазата на зимната почивка на лозята от ноември до януари). Така се подчертава значението на първата процедура – резитбата.

След църковната служба, а на някои места и преди това, мъжете се събират по съседски и отиват в лозята. Обредната храна се приготвя от жените – питка, украсена с фигури от тесто във формата на лозов лист или грозд, варена, пълнена с ориз кокошка, сирене, сланина; туршия, луканка, „бабяк“ (напълнен стомах с месо) и др. Освен това се занася и бъклица с червено вино или ракия, украсена с чимшир, здравец, бръшлян, вързана с червен конец. Косерът с който ще се зарязва, предврително се почиства и се наточва добре.

В традиционната култура рязането на лозята е изключително мъжка дейност, жени не се допускат. Така се обяснява и особеното табу за жените през този ден, да не пристъпват територията на лозята „защото не е женска работа и за да ражда лозето“ (с. Рила, Дупнишко). През този ден е забранено на жените и да режат, тъй като „св. Трифон на този ден си отрязал носа“ (с. Момчилово, Варненско).

Обредните практики показват значително единство. Всеки мъж зарязва в своето лозе по 1-2-3-4-5 кютука („гижи“, „главини“) а от всеки кютук или всички пръчки или по 2-3-5 броя. Прекръства се, полива вино около кютука, зарязва с косера и пак полива, като благославя. На места ръсят със светена вода от трифонденския водосвет. В с. Виница, Варненско, виното от бъклицата се плисва в средата на лозето „за берекет, така да тече виното“. В с. Гореница, Врачанско, при поливането благославят „както тече виното, така да расте гроздето“. В с. Елица, Пазарджишко, на зарязаната първа лоза окачват парче „баба“ и благославят: „Да е честито, да е благословено! Пъшките (гроздовете) да станат колкото „бабите“!“. В Лясковец на Морава мъжете свалят калпаците си и ги окачват на чуканите, за да е много и черно гроздето като тях.

В една текстово по-разгърната благословия се казва:

„Да даде Св. Тифон,
да даде голям род, берекет,
да напълним корабите с грозде,
да напълним буриите с вино,
да продадем виното на добра цена,
и да не стане на оцет.“
Гр. Лясковец

В Южна България благословията има театрални елементи, като протича под формата на разговор. Стопанинът на лозето, който зарязва, пита:

-Ей, грозде, грозде, кой ще те яде?

Другите мъже отговарят:

-Ний ще те ядем!

Зарязващият:

-Ей, вино, вино, кой ще те пие ?

Отговорът е:

-Ний ще те пиеме!

В Югозападна България зарязването се извършва винаги от двама души, а благославянето се превръща в ритуална игра с точно определени действия и думи. Мъжът, който реже, застава в единия край на лозето, а вторият мъж е скрит зад някоя лоза, в другия край на лозето. Първият реже всички пръчки и казва:

– Добро утро, Трифоново лозе!
Да си пълно с грозде!
Болести и буболечки,
ветрове и градушки,
вънка от лозето!

Скритият мъж се обажда: „Трифон у лозето!“

Първият мъж отново казва: „Трифоне, чух те, тука ли си?“

Скритият мъж отговаря: „Тука, тука!“

Първият пита: „Къде си, че не те виждам?“

Скритият отвръща: „Не се виждам, от черно и бело грозде.“

Практиките с лозовите пръчки са едни от най-съществените, наред с зарязването, поливането с вино и благословиите. Те са важен атрибут на празника. Оставят се обикновено на лозето, за да не се „дигне берекета“ от него. В Северна България, в селата покрай Дунав, пръчките се хвърлят в реката, за да тече виното така, както тече Дунава. Една от пръчките винаги се свива на венец, който се поставя на калпака, около кръста или през рамо. От лозови пръчки се приготвя и „короната“ на лозарския цар.

След зарязването накичените с лозови пръчки мъже се събират на обща трапеза обикновено край пъдарската колиба. В средните и източни райони на Северна България се избира „цар на лозята“. След като всеки стопанин е зарязал своето лозе, всички се събират там, на обща трапеза. На земята върху дълги пешкири се нареждат питите, кокошките и другата донесена храна, както и бъклиците с вино. Голяма китка от босилек, в която са втъкнати три лозови пръчки, се слага в средата. Най-старият и уважаван лозар взима китката и казва: „Който е честит, нека поеме китката и бъде цар!“ Всеки има право да вземе китката, но обикновено младите отстъпват на някой възрастен и опитен лозар и особено на този, който вече е „царувал“ и през неговото „царуване“ е имало не градушки или суша, а плодородие. Щом той поеме китката, останалите му честитят „царството“ и угощението започва. Към обед, вече полупияните мъже окичват „царя“ с лозови пръчки, понякога му слагат и брада, качват го на кола или пък го носят на ръце и с песни и свирни го отвеждат в селото. Там трябва да обиколят всички къщи, като във всеки двор ги чака стопанката с пълен котел вино. Част от виното се плиска върху царя, а останалата се изпива от придружаващите го мъже. Обиколката на селото завършва в къщата на царя, където отново се прави угощение и голямо хоро. В селското празненство вземат вече участие и жените.

Хорото, със своя смисъл на ритуално обиграване на територията има ключов характер при празника. Хоро играят мъжете на лозето със забучени в пояса или свити на венец лозови пръчки. Хоро се играе на общата трапеза на лозята, хора и ръченици се играят по пътя от лозята до селото. Накрая в средата на селото, на мегдана, се играе т. нар. Зарезанско или Трифонско хоро. Хороводецът, най-често „царят“, държи в ръка бъклица или котле с вино и с лозови пръчки (Варненско). „Мъжкото хоро“ (в което участват само мъже) се играе с бъклица с натопени лозови пръчки, а „коркорбашията“ (водачът) върти по особен начин отрязаните пръчки (Първомайско). Материали от българското село Карадър, Лозенградско (днес Турция) сочат една много старинна форма на ритуално хоро в чест на св. Трифон т. нар. „босо хоро“, при което участниците играят без цървули, боси, независимо от студа.

Най-старинните обредни действия в празника Трифоновден са трудово-магическите, при които чрез определено действие се предизвиква и аналогичен резултат. При благословиите се разчита главно на силата на словото, като всяка произнесена дума има заклинателен характер. Особено интересни са обръщенията към покровителя на лозята: Трифончо, дядо Трифоне, старче Трифонче и др., които отрязяват както молба за помощ, така и почит. Най-разгърнат вид обичаят получава, когато към него се прибяват и такива елементи, които са наченки на народен театър и които се срещат и в други традиционни празници.

В българския народен календар има и други важни трудови празници, свързани с лозарството и винарството. Така нареченият „кършовден“, когато се окършват ненужните лозови пръчки, за да не отнемат силата на лозата, се свързва с денят на св. Константин и Елена (след прецъфтяване на лозата). По Костадинов ден във Видинско или по Петровден в Старозагорско започват да връзват младите лозя с лико. Новото грозде се освещава в църква на Голяма Богородица или Преображение. Гроздоберът „виноберма“ се оповестява официално след Кръстовден. Всички тези гранични периоди в отглеждането на лозата и производството на вино са повече или по-малко обичайно и ритуално отбелязани в народната традиция, като са прикрепени към определен календарен светец.

Единствено обредът на св. Трифон стои пряко свързан с резитбата на лозите и това е дало основание на българските учени М. Арнаудов, Хр. Вакарелски, Д. Маринов, Ц. Гинчев да му определят по-специално място в календарната система на българите.

От една страна изследванията с право свързват образа на светеца с трансформация на старите богове Дионисий, Бромий, Бакхус, Ликург. Лозарският празник на св. Трифон продължава стара земеделска традиция в нов вид, с християнизирането на източноевропейските територии. Не случайно началото на месец февруари е онзи календарен период на границата между зима и пролет, в който са съсредоточени преходните карнавални игри, свързани със събуждането на вегетацията и с умиращите и отново възкръсващи богове на природата.

Образът на бог Дионисий е също така противоречив и пълен с културни напластявания. Произходът му като тракийско божество се локализира в Лидия (Фригия) и се свързва с трако-фригийските племена на едоните, бистоните и киконите в Мала Азия. В старите извори Дионисий е първоначално бог на дивата природа, той живее в дърво, което става обект на обожествяване, една от формите му се свързва с растителните и житните демони. Съответен е неговият антураж – факелните шествия с фалически елементи са съпроводени от женски и мъжки персонажи-менади и сатири, които се отдават на оргиастични танци, явяват се маскирани с кожи на диви животни, дори се споменава хващане и разкъсване на горски животни. Дионисий носи жезъл-тирс окичен с бръшлян, при това се лее мед и масло. Тези антични празници функционират на границата между зима и пролет, като възвестяват новата вегетация и измолват бъдещето плодородие. Едва в Класическа Гърция Дионисий е включен в пантеона на олимпийските богове, но вече като бог на виното. Негови атрибути стават лозовите пръчки и виното, което се лее по време на шествията. Легендата говори, че първите лозови пръчки са били пренесени от Дионисий в куха лъвска кост от малоазийското крайбрежие към средиземноморските и егейски острови. В тази връзка учените преполагат преминаването на отделни черти от образа и функцията на Дионисий върху християнския светец Трифон.

От друга страна обаче наличието само на един светец; който е проектиран пряко и стабилно само върху един лозарски празник – зарязването на лозята, поставя нови научни въпроси. Стара гръцка легенда разказва как човекът е достигнал до знанието да зарязва лозата. В гръцкия град Науплия, където имало много лозови градини, един лозар се изкачвал на лозето си с магаре, което карало каруца с тор. Докато торил лозето, магарето изяло младите сочни леторасли. Като видял какво е направило магарето, стопанинът го набил. Но се изненадал на другата година, когато видял колко силни са станали лозовите пръчки, а гроздето при гроздобера – изобилно. Разбрал връзката между зарязването и увеличаването на добива от грозде, той започнал да зарязва всяка пролет. Събитието било увековечено с каменен релеф , изобразяващ магарето в лозето, намиращ се на скалата над града.

Откриването на различни култиваторски умения с помощта на домашни и диви животни е застъпено в народното вярване. Традиционният човек живее в природата, изследва я, наблюдава поведението на животните и се съобразява с тяхния инстинкт. Легенди за животни-култиватори има и в българския фолклор. Легендата за магарето, което показало как да се увеличи гроздовата продукция, се среща и в България. Разказ от с. Сунгурларе, Сливенско потвърждава, че в миналото лозята не били зарязвани. Веднаж магарета изгризали младите филизи на лозята напролет. На другата година те дали богат и хубав плод. Оттогова хората започнали да зарязват лозята и устроили празника на св. Трифон, когато става ритуалното зарязване. Друг вариант е познат в с. Константиново, Варненско. Преди хората да се сетят за зарязването на лозята, „зайците режели лозята“. След като разбрали връзката между зарязването и плодородието, започнало пролетното зарязване.

Тези легенди насочват погледа към стари исторически времена, към началото на култивирането на лозата и появата й като културно растение.

Историята на лозарството и винарството ни изправя пред наличието на два вида лоза (Vitis vinifera). Едната е т. нар. „дива лоза“ или „пралоза“ (Vitis vinifera subsp. silvestris, Vitis caucasica Vav.), която е с характеристиката на лианоподобно, увивно растение, катерещо се по високите дървета. Тя се среща и до днес в Евроазиатската зона, а в България – в районите на Петричко, Мелнишко (Югозападна България), в Североизточна България, по черноморското крайбрежие. Тя има своите качества – дава много сладко, но дребно грозде с голяма захарност, от нея се добива вино с висок процент на алкохол, но има и недостатъци – поради това, че не е обект на обработване, има по-нисък добив на грозде и беритбата му по високите дървета е по-трудна. При „пралозата“ няма обработка, дейността е събирателска, гроздето се бере наготово. Другата „култивираната ниска лоза“ (Vitis vinifera subsp. sativa) е продукт на земеделско култивиране. Учените агрономи не спорят по отношение на предимствата и значително по-високия добив на грозде. Тя се бере по-лесно, понеже се поддържа ниска, а дава възможност чрез облагородителска дейност да се култивират различни сортове и да се направи подборът им. Именно т. нар. ниска, културна лоза е обект на агро-технически манипулации, при което продуктите – грозде и вино са резултат на целогодишна обработка.

В тази насока разглеждането на празника на резитбата, на патрона на лозарите Св. Трифон разкрива нови възможности.

Св. Трифон е познат и в другите балкански страни, той е закрепен в православния календар и е свързан със смяната на сезоните от зима към пролет. В една молитва от 1690 г. (сръбска редакция) за св. Трифон, се говори, че светецът помолил бога да изгони гъсениците и другите насекоми от лозята и градините и бог сторил това чрез своя ангел. В друг сръбски ръкопис от 16-17 век се казва, че против насекоми по ниви и лозя трябва да се запалят кандилата на св. Трифон и посевите да се поръсят със светена вода, като се чете молитва на св. Трифон. В Молдова и Буковина е позната легендата за св. Трифон и Богородица, но в тези райони светецът няма връзка с лозарството. В Румъния празникът се нарича „Трифон на червеите и гущерите“, спазва се забрана за работа, за да има плодородие по посевите. Гърците в Епир правят на деня на св. Трифон колачета, които търкалят по лозята и градините, като казват: „Трифоне, плодородниче, ела в лозето ми и в нивата ми, да ядем и да пием“, като обичаят се спазвал за общо плодородие.

В българската народна култура празникът на св. Трифон Зарезан се явява първоначално тясно свързан с лозарството, а в по-късно време преминава и върху градинарството и овощарството. Специализиран празник на култивираната лоза, той е носител на старинни елементи и поставя нови и неизяснени въпроси, водещи към най-старата история на българския етнос. А патронът на празника – св. Трифон Зарезан, битува с подчертана функция на лозар-култиватор.

slovo.bg